- Boxmeer
- Over Boxmeer
- Boxmeers Volkslied
- Bekende Boxmerenaren
-
Markante Boxmerenaren
- Albert van den Bergh
- Gerrit Berbers
- Madeleine de Cusance
- Antonius Willem Peelen
- Godefridus van Odenhoven
- Leopold Franciscus de Raet
- Benedictus Buns
- Titus Brandsma
- W.J.F. Nuyens
- P. Hoctin
- Leopold Frans Jan Jacob Joseph van Sasse van Ysselt
- Johannes Babtista Josephus Hengst
- Karel Thiery
- Louis de Wijze
- Wim Hendrix
- Dien Cornelissen
- Toon Moors
-
Monumenten in Boxmeer
- Het kasteel van Boxmeer
- St. Petrusbasiliek
- Mazenburg
- Molens in de Gemeente Boxmeer
- De Warande
- Kapellen in Boxmeer
- Huis De Molenpoort Boxmeer
- Het Karmelklooster
- Rochuskapel
- Huize De Weijer
- Huize Elzendonck
- Klooster Elzendaal
- Huis Het Leuker
- Huis Luneven
- Het Kantongerecht te Boxmeer
- Bezoek Kantongerecht woensdag 20 januari 2016
- De RK Volksbond Boxmeer
- Boerderijen in Boxmeer
- Boxmeers zilver
- Boxmeerse uurwerkmakers in de 18e en 19e eeuw
- Muntslag in Boxmeer
- Tradities
-
Boxmeer in de WO II
- De Maaslinie 10 mei 1940
- 10 mei 1940, een bijzonder verhaal
- ere-galerij 10 mei 1940
- W. Rijnders mei 1940 kazematten aan de Maas.
- Marie Bloem
- De evacuatie van Boxmeer
- Film de Vrijheid
- De Joodse Gemeenschap in Boxmeer
- Oorlogsmonument Joodsmonument
- Luchtoorlog boven Boxmeer
- Vliegtuigcrashes en noodlandingen WO II in de Gemeente Boxmeer
- Flight Lieutenant Peter Raw DFC
- Het monument Peter Raw in Vortum Mullem
- Standhouden
- Explosievenonderzoek natuurvriendelijke Maasoevers
- Laren helpt Boxmeer in 1945
- Oorlogsmuseum Overloon
- Museum van Postzegel tot Tank
- Tot Frontgebied Verklaard
- Spitfire Crash Boxmeer
- Een Amerikaanse B-17G,(44-6078) crash op 22 januari 1945
- OORLOGSDAGBOEKJE VAN JO BARTEN 194/1945
- Bert Breuer OPGROEIEN ALS KIND TIJDENS DE TWEEDE WERELDOORLOG
- Het Kruispunt Boxmeer september1944
- Wetenswaardigheden
- Verhalen
- Onderwijs
- De Joodse Gemeenschap in Boxmeer
- Kerststallen
- Wolvenjacht
- Bidprentjes
- Boeken over Boxmeer
- Muntschat vondsten
-
Archeologie
- Wat is Archeologie?
- Archeologische tijdbalk
- Archeologische schets van Boxmeer
- De Romeinse weg
- Opgraving Sterckwijck
- Paardengraven aan de Steenstraat
- Het geheim van Kerckenzight
- Provinciaaal Depot Bodemvondsten De Bosch
- Een Merovingisch grafveld op Het Zand
- Langs de Bataafse rivier
- Zoeken met een metaaldetector
- Archeologische opgraving door Nepomuk
- Het archeologisch Rapport Sterckwijck
- De archeologie van Boxmeer-Sterckwijck:
- Nationale Archeologiedagen 2016
- AWN Regio Nijmegen
- Beleidsplan archeologie gemeente Boxmeer
- Een munt uit Stevensweert
- Spinklosjes of spinsteentjes
- Maalstenen van Basaltlava
- Vuursteen
- Archeologie op de kaart
- Vondsten uit Boxmeer in het Rijksmuseum voor oudhedn in leiden
- Weijerpark een cultuurhistorische verkenning
- In het Zand ligt stuk Boxmeers verleden
- Een bijzondere vrouw te Boxmeer
- RAAP archeologisch onderzoek
- ADC ArcheoProjecten
- Econsultancy ingenieursbureau
- DANS: Data Station Archaeology
- Aardewerk
- detectorvondsten
- Opgraving Carmelveste
- Romeinse munten
- Kleipijpen
- Portable Antiquities of the Netherlands - PAN
- De Romeinen op Brabants Erfgoed
- Gidsgroetersnetwerk
- infotheek
- Archief Boxmeers Weekblad 1868 - 1945
- De Maasheggen
- Website Kasteel Boxmeer
- Museum Gemeente Boxmeer
- Rijksmuseum van Oudheden
- HistoryBox Boxmeer
- Buitenmuseum Cuijk
-
Kastelen in de regio
- Het Kasteel van Boxmeer
- Kasteel Well
- Kasteel Geijsteren
- Kasteel Heijen
- Kasteel de Hattert Vierlingsbeek
- Kasteel Makken Holthees
- Kasteel 't Oirtje
- Kasteel Hatendonk of Houtendonk Sambeek
- Kasteel De Voirt Groeningen
- Huis Ingeloo / Engelo Beugen
- De Kleppenburg Oeffelt
- Hapsche Loo / Huis te Haps
- Kasteel 't Juffere of Oploo
- Kasteel Tongelaar Mill
- Kasteel Aldendriel Mill
- Kasteel van Grave of Vesting Grave
- Boxmeer hoogwater 1926
-
Uitgaven boeken Historie
- Het merckwaerdige leven van een dolle graef
- De gekkekar komt uit den Haag
- Kasteelheren aan de Maas
- Ghenge ende gheve in Grave
- Kiek Ons, fotoboek 66 jaar Geitenbok
- Facetten uit de historie van de gemeente Boxmeer en haar 11 dorpen
- 'Het ruikt hier naar karamel, een snoepjeslucht'.
- Ze zien Los, Metworstvereniging
- De kracht van Boxmeer
- Sporthistorie in Boxmeer
- Autoloze zondag 1973 Boxmeer
- IJsvereniging Boxmeer 1918
- Rijwielbelasting en fietsplaatjes
- De Wilhelminaboom 1898
- Hondenpenningen/Hondenbelasting
- TimeTravel Boxmeer Steenstraat
- TimeTravel Boxmeer Sterckwijck
- Oude boeken en geschriften over Boxmeer
-
Heemkunde en Historie in het Land van Cuijk
- Sambeeks Heem
- Haps Heem
- De Oude Schoenendoos Vierlingsbeek
- Stichting Graeft Voort (Graafs Museum)
- Museum Ceuclum Cuijk
- Historische Kring 'Land van Cuijk'
- De Heerlyckheit Plo, Oploo
- Stichting Myllesheem
- Esters Heem, Heemkunde Escharen
- Heemkundekring "Felix Walter" Langenboom
- Heemkundekring Stevensbeek 50
- Gassels heem
- Rieckevorts Heem
- Stichting Velps Heem
- Heemkundekring Sint Tunnis in Oelbroeck
- Wanrode’s Heem
- Amansheem Wilbertoord
- Heemschut St. Huybert
- Historische Vereniging Nepomuk Boxmeer
- Heraldiek in het Land van Cuijk
- De Heerlijkheid Boxmeer
Johannes Bosboom kunstschilder
Johannes Bosboom heeft ook in Boxmeer gewerkt en verschillende schilderijen gemaakt, voornamelijk van het kloosterleven.
Foto boven toont een schilderstuk van het Karmelklooster te Boxmeer
Johannes Bosboom
Den Haag 1817 - 1891 Den Haag
De kunstschilder Johannes Bosboom werd geboren op 18 februari 1817 in Den Haag. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste meesters van de Haagse school.
Reeds op 14-jarige leeftijd kreeg hij al les van B. van Hove. Tijdens zijn leerjaren bij Van Hove (tot 1835) schilderde hij voornamelijk stadsgezichten. De invloed van Van Hove is hierin duidelijk zichtbaar. Bosboom heeft zijn verdere opleiding gevolgd aan de Akademie van Beeldende Kunst in Den Haag en - ook al vanaf jonge leeftijd - raadgevingen ontvangen van J. Nuyen.
De jonge Bosboom, reisde vanaf 1835 o.a. naar Duitsland met S.L. Verveer, naar België en met C. Kruseman naar Frankrijk. In 1845 werd hij lid van de Koninklijke Akademie te Amsterdam.
Johannes Bosboom is bekend geworden door het schilderijen en tekeningen (sepia's) van kerkinterieurs, soms min of meer geinspireerd op het werk van Rembrandt. Verder heeft hij tevens geëtst en gelithografeerd.
In 1956 werd hij geridderd in de orde van Leopold.
Bosboom heeft o.a. lesgegeven aan M.Ph.Bilders-van Bosse en W.P.de Haas.
Diverse belangrijke musea bezitten werk van de hand van Johannes Bosboom.
Johannes Bosboom overleed op 14 september 1891, op 74- jarige leeftijd in zijn geboorteplaats Den Haag.
Info: Scheen, Benezit
----------------------------------------------
Het Museum voor Religieuze Kunst te Uden heeft recent een zeer interessant werk van Johannes Bosboom kunnen verwerven. Het schilderij, afkomstig uit de kunsthandel, toont een orgelspelende en een zingende monnik uit 1871. Dit motief heeft Bosboom opgedaan tijdens zijn reis door het oosten van Noord-Brabant, toen hij ondermeer het karmelietenklooster te Boxmeer en het franciscanenconvent te Megen bezocht. Het werk is behalve vanwege zijn motief ook interessant als aanvulling op de collectie. In het museum is immers al geruime tijd het pendant van de aanwinst aanwezig: een kapel met zingende nonnen. Beide werken zijn nu weer herenigd en worden getoond in een passend kloostermilieu.
Toelichting
Het motief van de orgelspelende monnik vond Bosboom omstreeks 1850 toen hij verbleef in noordoost Noord-Brabant, de regio met de oudste monumentale kloosters van ons land. Het authentieke karakter van de architectuur en het monastieke leven inspireerde de schilder, vooral bekend om zijn kerkinterieurs. Binnen de muren van de kloosters schilderde en aquarelleerde hij kloosterkeukens, pandgangen en trappenhuizen.
Voor Bosboom was het oproepen van licht, van sfeer, belangrijker dan het streven naar een exacte weergave van het onderwerp. Dit komt naar voren in de uitwerking van het motief van ‘de orgelspelende monnik’. De laatste versie uit 1881 is impressionistisch, terwijl de eerste versie uit 1850 tot de romantische school gerekend wordt. Een variant uit 1871, de recente aanwinst, kan beschouwd worden als een sleutelwerk. In dit schilderij onderzoekt Bosboom het spel tussen licht en donker. Deze queeste kostte hem de nodige hoofdbrekends, Bosboom begon er in 1867 aan, maar slaagde er niet in om het werk voor 1871 voltooid te krijgen. Toen zijn vrouw, de bekende schrijfster Geertruida Bosboom-Toussaint, bemerkte dat de schilder wéér met het thema worstelde en in een depressie belandde, schreef zij in een brief aan Potgieter: Ik houd voor zeker, dat hij beter zal zijn als die lelijke nonnen en monniken maar weer uit ons huis zijn".
De orgelspelende monnik |
Twee zingende nonnen |
Voor het museum is de verwerving van dit werk niet alleen van belang vanwege de topografische iconografie: een orgelspelende monnik uit het klooster van Boxmeer, met elementen van het klooster van Megen. Van even groot belang is de aanvulling die de komst van dit schilderij betekent op een reeds eerder door het museum verworven paneel van de schilder, voorstellende twee zingende nonnen (MRK 0068). Het recent verworven schilderij (MRK 4452) is één van de twee nu bekende pedanten, tegenhangers van het paneel met de twee zingende nonnen. Alle drie hebben zij dezelfde maatvoering. Door de aankoop van dit schilderij kunnen monniken en nonnen weer als een soort tweeluik naast elkaar geëxposeerd worden en kan de werkwijze, de ontwikkeling van de kunstenaar meer inzichtelijk gemaakt worden. Vervloekte mevrouw Bosboom-Toussaint in 1871 deze werken, en hield zij hen verantwoordelijk voor de neerslachtigheid van haar man, voor het museum betekenen zij, het verguisde onderwerp met monniken en nonnen, een waardevol ensemble met een hoge documentaire en iconologische waarde.